12 slimme onderdelen voor je werken-bij pagina of jobs website
Blog
De beste mensen op de juiste plek, dat is toch wat elke hr-manager wil? Je werken-bij pagina of jobs website speelt daarin een belangrijke rol. In dit artikel delen we 12 onderdelen die je werken-bij pagina of jobs website de beste maakt.
1. Direct naar vacatures met toptaken
Vacatures zijn vaak de meest bekeken items op websites. Zorg er daarom voor dat deze snel en gemakkelijk te raadplegen zijn, bijvoorbeeld door er een toptaak van te maken zoals ASR doet.
2. Zoeken op vakgebied, carrièreniveau en functiegroep
Heb je heel veel vacatures? Dan is een zoekfilter op vakgebied, carrièreniveau en functiegroep een welkome aanvulling. En nog goed voor je SEO ook! Bekijk daarvoor eens het voorbeeld van Erasmus MC, Dura Vermeer of TKP Pensioen.
'Verkoop' geen functie, maar een loopbaan.
3. Informeer over kansen en mogelijkheden binnen je organisatie
Persoonlijke ontwikkeling is belangrijk voor werknemers. Geef op je website aan welke mogelijkheden je biedt voor een ‘leven lang ontwikkelen’. Welke scholingen bied je aan? Zijn er mogelijkheden voor intervisie? Bekijk eens het voorbeeld van TKP Pensioen.
4. Collega’s aan het woord
Hoe is het écht om bij je te werken? Dat kun je natuurlijk het beste laten vertellen door je collega’s zelf. Zorg ervoor dat je van elk vakgebied een collega aan het woord laat. Wat gaat goed en wat kan beter? Vertel het eerlijke verhaal.
5. Verwijs naar relevante social media kanalen
Een kleine moeite is het om een call-to-action aan te maken met een verwijzing naar je LinkedIn-, Instagram-, Facebookpagina en/of meer. Doe dit vooral! Op deze manier kan de bezoeker snel kijken wie er allemaal voor je organisatie werkt (naast het smoelenboek op je website) en/of daar bekenden bij zitten. En uiteraard is het leuk om ook andere social kanalen te delen.
6. Deel feiten & cijfers over je organisatie
Met cijfers kun je kort en bondig informatie over je organisatie kwijt. Gegevens die je organisatie en haar cultuur direct in de context plaatsen. Bekijk het voorbeeld op de werken-bij website van TKP Pensioen. En vergeet niet speciale vermeldingen, zoals gewonnen awards, unieke keurmerken en andere prijzen.
7. Maak het contact laagdrempelig
Nog vóór er eventueel gesolliciteerd wordt, kan het fijn zijn voor een (potentiële) werknemer om in contact te komen met je organisatie. Bijvoorbeeld door het online inplannen van een kopje koffie of een rondleiding ter kennismaking. En wil iemand daadwerkelijk solliciteren, maar heeft hij/zij nog vragen, ook dan is het aan te raden om laagdrempelig contact te faciliteren. Dat doe je eenvoudig door de juiste contactpersoon (recruiter) in beeld te brengen en contactinformatie te delen inclusief een call-to-action voor direct contact.
8. Sfeer, sfeer, sfeerbeeld
Of je het nu met foto's, video's en/of iets anders doet, geef je (potentiële) collega's een goede sfeerimpressie van hun toekomstige werkgever en -plek. En die beelden zijn niet alleen leuk voor je werken-bij pagina, maar ook leuk voor op kantoor zelf.
9. Vacature-alert toevoegen. Kleine moeite, grote impact.
Stel, de desbetreffende bezoeker vindt geen passende vacature op je website. Zorg er dan voor dat diegene zich inschrijft middels een job-alert. De (potentiële) werknemer vult zijn/haar e-mailadres in en ontvangt een e-mail zodra er wel een passende vacature beschikbaar is.
10. Koppel met recruitmentsoftware
Wil je jezelf en je collega’s werk besparen? Zorg dat je je werken bij website koppelt aan je recruitmentsoftware. Hierdoor hoef je slechts een keer een vacature op te stellen en worden alle vervolgstappen van sollicitatie tot aanname netjes ondergebracht in je recruitmentsoftware.
11. Google for jobs
Zorg dat je werken bij website structured data bevat, daarmee kunnen je vacatures worden opgenomen in Google for Jobs. Wat dat is? Een soort Google Shopping, maar dan voor vacatures. Je sluit aan bij de 73% van de werkzoekenden die hun zoektocht starten op Google (Careerbuilder) en profiteert van de zoekkracht van Google. Gratis.
12. Veelgestelde vragen delen én meertaligheid
Don't forget! Een meertalige website is voor velen een must, dat kan ook gelden voor een meertalige werken-bij pagina of jobs website. En aanvullend is een mogelijkheid voor het toevoegen van 'Veelgestelde vragen' een handige aanvulling. In een of in meerdere talen natuurlijk!
Werken-bij website
Denk je, ik wil ook wel wat met een werken-bij pagina of jobs website? Bekijk dan eens onze Jobs website, daarin zitten standaard al veel handige functionaliteiten.
Foto door Karolina Grabowska via Pexels.
Van de werken-bij sectie, naar de vacaturepagina
Heb je bovenstaande punten doorgevoerd? Dan kun je verder met de opmaak van je vacaturepagina. Ook daar schreven we een handig kennisartikel over: '5 Tips voor een succesvolle vacaturepagina'.
Meer weten?
Ik denk graag met je mee
Anna Slooff
Specialist digitale arbeidsmarktcommunicatie
06 40283352 a.slooff@iwink.nl