Waarom toptaken goed werken op websites van woningcorporaties
Blog
25 procent van alle bezoekers op je website, is gericht op 5 procent van al je content. Lees je dat goed? Ja. Met die wetenschap is de inzet van toptaken op een website van woningcorporaties een goed idee. Wij leggen uit wat toptaken zijn, waarom ze zo goed werken en hoe je ze kunt inzetten als woningcorporatie.
Wat zijn toptaken?
Toptaken zijn de meest gevraagde onderwerpen en/of acties van bezoekers op je website. Komt een bezoeker op je website, dan krijgt die persoon direct de mogelijkheid om naar de meest gebruikte pagina's te navigeren. Onder de toptaken kun je verder met de introductie op je website.
Toptaken voor woningcorporaties
We zien dat veel woningcorporaties toptaken inzetten. Dat komt omdat deze functionaliteit erg goed werkt. Immers, 25 procent van alle websitebezoekers, komt voor 5 procent van alle content.
Bijvoorbeeld:
- Een potentiële huurder wil het huuraanbod inzien
- Een huurder wil een reparatie melden
- Een huurder wil contact opnemen via Whatsapp
25% van alle websitebezoekers, komt voor 5% van de content
Waarom toptaken inzetten
Door toptaken aan te bieden op je website, kun je het merendeel van je bezoekers snel helpen met veelal urgente en veelgestelde vragen. Dit voorkomt dat de websitebezoeker moet zoeken op je website en stimuleert dus gebruikersgemak. Daarnaast heeft de inzet van toptaken ook voordelen voor je organisatie, het kan namelijk veel contactverzoeken en werkdruk schelen.
Voorbeelden van toptaken
Zoals genoemd is het handig om toptaken in te zetten voor veelgestelde vragen en urgente informatieverzoeken. Veel van onze klanten met een website voor woningcorporaties, zetten de volgende toptaken in. Vaak gepaard met de zin 'Ik wil' (dit hoeft niet):
- een reparatie doorgeven
- een vraag stellen via Whatsapp
- een woning huren
- overlast melden
- contact opnemen
- mijn huur opzeggen
- energie besparen
Tips voor toptaken
Veel van onze klanten zetten toptaken in. Op basis van onze ervaring, geven we je de volgende tips:
- Beperk het aantal toptaken tot maximaal vijf
- Zorg voor concrete toptaken, 'over onze organisatie' is te vaag
- Zorg dat toptaken aansluiten bij actuele en urgente vragen
- Bepaal de toptaken o.b.v. de webstatistieken: wat zijn veelbezochte pagina's of veelgebruikte zoekopdrachten?
- Sluit aan bij de taal en tone-of-voice van de bezoeker
Uitzondering: campagnecontent en periode
Een uitzondering op de regel is de inzet van campagnematige content. Wil je bijvoorbeeld dat huurders energie gaan besparen en wil je dat extra promoten, dan kun je dit ook toevoegen aan toptaken. Staat het namelijk tussen de toptaken, dan wordt het vaak als relevanter ervaren.
En is er een periode in het jaar aangebroken dat er vaak specifieke verzoeken worden gedaan. Bijvoorbeeld 'huren tijdens de feestdagen', dan kun je gemakkelijk een toptaak aan je website toevoegen.