Spring naar inhoud
Inloggen

6 Voordelen van een aparte 'werken-bij' website

Blog

Leestijd
4 min lezen
Datum

Kun jij voldoende, geschikt personeel vinden? Een aparte werken-bij website kan helpen om personeel te werven én te behouden. We zetten de voordelen van een aparte werken-bij website voor je op een rij.

Auteur
Anna Slooff
Functie
Consultant digitale communicatie

1. Een werken-bij website draagt bij aan employer branding

(Toekomstige) Collega’s zijn een heel andere doelgroep dan je klanten, cliënten, patiënten, huurders en/of andere relaties. Dat vraagt dus ook om een heel andere communicatie-aanpak. Een aparte werken-bij website geeft je de mogelijkheid om je organisatie te positioneren als aantrekkelijke werkgever. Op die manier kun je gemakkelijk onderscheid maken tussen corporate communicatie en arbeidsmarktcommunicatie. 

2. Een werken-bij website vertelt het verhaal van je collega’s

Wie zijn mijn toekomstige collega’s? Hoe ziet een werkdag eruit? Pas ik bij deze werkgever? Zomaar wat vragen die een toekomstige collega kan hebben. Een aparte werken-bij website geeft veel ruimte voor storytelling, sfeer en beleving. Kortom, het communiceren van je werkgeversmerk. Bijkomend voordeel, de andere doelgroepen die je bedient worden niet overladen met informatie waar ze niet op zitten te wachten. 

Ervaringen van personeel op de website van het MCL

3. Een werken-bij website pas je zelf snel aan als HR-professional

Vanwege veiligheid en privacy, kan de toegang tot het beheer van een corporate website beperkt zijn. Dat kan betekenen dat je als communicatie- en/of HR-professional geen vacatures en andere zaken op de website kunt aanpassen. Een eigen werken-bij website kun je snel en zelf aanpassen, dit maakt je minder afhankelijk. 

En een ideetje: aangezien een werken-bij website zowel met marketing als met HR te maken heeft, kun je de investering van de werken-bij website doorbelasten naar beide afdelingen?

En een ideetje: aangezien een werken-bij website zowel met marketing als met HR te maken heeft, kun je de investering van de werken-bij website doorbelasten naar beide afdelingen?

Anna Slooff iWink

4. Een werken-bij website kun je koppelen aan recruitmentsoftware

Werk je met recruitmentsoftware? Dan kun je een werken-bij website gemakkelijk koppelen aan je software. Dat heeft veel voordelen. Zo hoef je maar één keer een vacaturetekst en andere kenmerken in te vullen. Ook komt een sollicitatie via de website direct in je software terecht. Je raadt het al, het scheelt je veel tijd en foutgevoeligheid. 

5. Een werken-bij website heeft een doel, sollicitaties = conversies

Een corporate website heeft soms meerdere doelstellingen. Een aparte werken-bij website heeft er maar een, zoveel mogelijk sollicitaties ontvangen. Daar kun je de website en je overige communicatie-acties goed op inrichten en meetbaar maken. Win!

Gaat de websitebezoeker nog niet direct over tot solliciteren? Dan is de inzet van een vacature-alert slim. 

Voorbeeld van een vacature-alert van TKP

6. Een werken-bij website, ook voor personeelsbehoud

Zodra je een werknemer hebt aangenomen, blijft het natuurlijk zaak om die persoon voor je organisatie te behouden. Dat doe je misschien niet direct via een werken-bij website, maar een werken-bij website kan wel bijdragen aan het imago van jou als werkgever. Bijvoorbeeld met interviews, reportages en kennisartikelen. Ook kun je (toekomstige) werknemers informeren over de mogelijkheden voor persoonlijke ontwikkeling en scholing. 

Wel voor mij?

Een werken-bij website is niet voor elke werkgever de oplossing. Je kiest voor een extra communicatiekanaal wat ook extra tijd en aandacht vraagt. De investering is zodoende misschien ook wel afhankelijk van de mate van schaarste aan personeel en de grootte van je organisatie. Ik help je uiteraard graag om daarin een goede overweging te maken. 

Succesfactoren op een werken-bij website

Maak je de keuze voor een werken-bij website, vergeet dan niet om deze succesfactoren mee te nemen: 

  • Investeer in eigen beeldmateriaal. Een sollicitant kan daardoor kijken of hij/zij zichzelf ziet werken in de werkomgeving en past bij de sfeer van de organisatie. 
  • Zorg dat je conversie kunt meten, bijvoorbeeld door call-to-action knoppen met ‘Solliciteer nu’. 
  • Zet job-alerts in, zo blijven potentiële medewerkers per mail op de hoogte van de nieuwste vacatures.
  • Maak solliciteren zo gemakkelijk en simpel mogelijk, ook via smartphone. 

Wat is het beste voor jouw organisatie?

Ik denk graag met je mee

Anna Slooff

Specialist digitale arbeidsmarktcommunicatie

06 40283352 a.slooff@iwink.nl