Verschillen sociaal intranet & digitale werkplek
Blog
Social intranet, sociaal intranet en digitale werkplek. Het is allemaal intranet-software en het lijken dezelfde begrippen. Maar zijn ze dat wel? We nemen ze alledrie onder de loep en beschrijven de overeenkomsten en verschillen.
Digitale werkplek
Je fysieke werkplek (steeds vaker een bureau, flexplek of eettafel) is de plek waar je alle hulpmiddelen en tools hebt om goed je werk te kunnen doen. Een digitale werkplek of digital workspace is dit dus ook, maar dan digitaal. Het is het startpunt van alles wat ook digitaal kan binnen je werk. Niet omdat alles digitaal moet, maar omdat digitaal vaak makkelijker, sneller en efficiënter is. Op je digitale werkplek vind je links naar verschillende applicaties. Een overzicht van taken en de kennis die je hiervoor nodig hebt, maar ook contactgegevens van collega's die je kunnen helpen met bepaalde problemen. Ook kan je er secundaire bedrijfsprocessen vinden, zoals het aanvragen van vakanties of het doen van declaraties.
De perfecte digitale werkplek ondersteunt ook het primaire werkproces van de organisatie.
Social of sociaal intranet
Social is Engels voor sociaal en volgens het Genootschap Onze Taal mag je het allebei gebruiken. Er is geen verschil in betekenis tussen beide begrippen. Sociaal is het tegenovergestelde van individueel. Een sociaal intranet is dus een intranet waarbij er interactie plaatsvindt tussen individuen. Zo simpel? Ja, dat is het. Een sociaal intranet helpt individuen om met elkaar in contact te komen. Een digitale werkplek waarbij geen directe communicatie met collega's of klanten mogelijk is, is dus geen sociaal intranet. Met Facebook kom je gemakkelijk met elkaar in contact maar dit ondersteund je weer niet bij je primaire en secundaire werkprocessen. Wij zien een intranet dus het liefst als een sociaal intranet en een digitale werkplek in één. En dus ook in één intranet softwarepakket.
Doelen van een sociaal intranet en digitale werkplek
Een goed sociaal intranet en digitale werkplek ondersteunt dus de organisatie. Doelen die je als organisatie kan bereiken zijn heel divers, vooral als je ook de primaire werkprocessen wilt ondersteunen. Deze worden meestal door de organisatie vastgesteld. Doelen die voor de meeste sociale intranetten gelden zijn:
- Verbeteren communicatie en samenwerkingen binnen en tussen afdelingen
- Kennis borgen en gebruik ervan stimuleren
- Verminderen van hoeveelheid e-mailverkeer
- Versimpelen van processen
- Verhogen betrokkenheid van de medewerkers en de medewerkerstevredenheid vergroten
Is jullie intranet sociaal en een digitale werkplek in één?
Een sociaal intranet wordt binnen veel organisaties steeds meer de norm. Het is de digitale werkplek om directe doelen maar ook indirecte doelen als samenwerking en kennisdeling binnen en tussen afdelingen te stimuleren. Wil je weten hoe ons Intranet jouw organisatie ondersteunt? Ontdek de mogelijkheden of neem vrijblijvend contact op voor een gratis demo of intake.