Spring naar inhoud
Inloggen

Creatieve manieren om het gebruik van een sociaal intranet te promoten

Blog

Leestijd
3 min lezen
Datum

Als organisatie heb je besloten om onderling de verbinding tussen medewerkers te zoeken en met een sociaal intranet te gaan werken. Om dit besluit als succesvol te bestempelen moeten alle medewerkers gebruik maken van het intranet en dit gaat niet vanzelf! Gelukkig gingen velen je voor. In dit artikel hebben we een aantal creatieve ideeën om medewerkers te activeren en enthousiasmeren voor je onder elkaar gezet.

Geef het intranet een naam

Het intranet een naam geven maakt het persoonlijk en gemakkelijker te onthouden. Hoe je intranet moet heten? Vraag het aan je collega’s! Door medewerkers mee te laten denken betrek je iedereen direct bij het implementatieproces. Reik een prijs uit aan de persoon die de winnende naam bedacht heeft. Zorggroep Noorderboog heeft bijvoorbeeld haar Intranet "Noor" genoemd en hier een avatar bij gemaakt. 

Laat je niet in de mailing nemen

Een veelgehoord doel van een sociaal intranet is het verminderen van interne e-mail. Hier leent een sociaal intranet zich ook uitstekend voor. Alleen het werken in groepen vermindert het aantal cc’s en fyi’s al aanzienlijk. Zorg ervoor dat collega’s de uitdaging aangaan en voer bijvoorbeeld een campagne tegen intern e-mailverkeer en stimuleer daarmee het werken in groepen van het intranet.

Maak een aansprekend promofilmpje

In een treffend filmpje heb je allereerst de mogelijkheid om uit te leggen wat het intranet precies doet en waarom het bijdraagt aan een efficiënte en prettige werkomgeving. Daarnaast geeft het je de kans om medewerkers te enthousiasmeren. TBI Infra promootte het nieuwe sociale intranet “De Keet” bijvoorbeeld met onderstaand filmpje. Daar word je toch blij van!

Voorbeeld promotiefilmpje intranet

Ingevuld profiel? Trakteer op taart!

Dat alle profielen van de medewerkers volledig zijn ingevuld met relevante informatie is de ideale situatie. Dit is een eenmalige handeling, maar moet wel even gebeuren. Om collega’s te motiveren kan je bijvoorbeeld een challenge organiseren dat ieder team met volledig ingevulde profielen een slagroomtaart ontvangt. Op deze manier gaan collega’s elkaar motiveren en enthousiasmeren,  is alle profielinformatie ingevuld én zit je gezellig met z’n allen aan de taart.

Interactieve demonstratie

Organiseer een kick-off en presenteer een interactieve demonstratie van het nieuwe intranet. Tijdens de presentatie leg je uiteraard de functionaliteiten en mogelijkheden van het intranet uit. Om zeker te weten dat de informatie blijft hangen kan je een aantal voorbeelden in de presentatie integreren. Denk bijvoorbeeld aan het reserveren van een dienstfiets, waarna een medewerker op fiets de zaal binnenkomt.

Pak het groots aan

Maak van de lancering van het intranet een feestje! Hang overal posters en banners op en bedenk een officiële startdatum. Organiseer vervolgens een evenement/bijeenkomst ter ere van het nieuwe intranet. Bedenk een interessant en gezellig programma. Zorg voor een fotograaf die profielfoto’s maakt en installeer een aantal laptops, waar mensen direct het profiel kunnen aanvullen. Een goed begin is het halve werk! 

Heb jij het intranet op een ludieke en/of creatieve manier geïntroduceerd? Laat het ons weten! Zo helpen we elkaar om van het intranet een succes te maken.