Werkplein Drentsche Aa - Nieuw design en passende contentstrategie
De oude website van Werkplein Drentsche Aa stond alweer een aantal jaren online en was inmiddels wel toe aan een nieuw design. Ook had de organisatie een nieuwe huisstijl gekregen die uiteraard ook in de website terug moest komen. Maar dat was niet de enige reden voor de nieuwe website. De verplichting om digitaal toegankelijk te zijn in combinatie met de nieuwe taken die de organisatie er in de afgelopen jaren bij kreeg, zorgden er ook voor dat de website inhoudelijk aan verandering toe was.
Focus op zelfredzaamheid
Waar Werkplein Drentsche Aa zich tot 2016 voornamelijk richtte op uitkeringen, ligt de focus nu op het helpen van inwoners om zoveel mogelijk financieel zelfredzaam te zijn. Naast het verstrekken van uitkeringen helpt de organisatie mensen bij het zoeken naar betaald werk. Hierdoor heeft de organisatie nu ook te maken met een nieuwe doelgroep, namelijk werkgevers. Werkplein Drentsche Aa helpt werkgevers om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een werkplek aan te bieden. Met name dit aspect kwam op de oude website niet tot zijn recht.
Zo snel mogelijk naar de gewenste informatie
Mensen bezoeken de website om iets te regelen voor hun werk of uitkering, of om informatie op te zoeken. Het doel van de website is om met zo weinig mogelijk klikken de gewenste informatie te vinden. De toptaken op de homepagina spelen hierin een centrale rol. Ze bevatten de acties waarvoor het merendeel van de bezoekers de website bezoekt. Uit de eerste reacties van de bezoekers blijkt dat de website in dat doel geslaagd is. Annemarie van Deest, webbeheerder bij Werkplein Drentsche Aa: “We krijgen positieve reacties op de duidelijke en overzichtelijke structuur.”
Business website pakket als basis
De basis voor deze nieuwe website is het Business websitepakket. Met dit pakket kunnen we een website al snel klaar zetten in de huisstijl van de organisatie. In de header en footer hebben we maatwerk toegepast waarin de huisstijlelementen van Werkplein Drentsche Aa zijn verwerkt.
Het Business website pakket is standaard gebouwd volgens de richtlijnen van de WCAG 2.1. Dit betekent dat de website ook goed toegankelijk is voor gebruikers met een functiebeperking en mogelijk gebruik maken van extra hulpmiddelen zoals een screenreader. In januari zal de website worden getest op de digitale toegankelijkheid door een onafhankelijke deskundige.
Onderhouds- en storingsmelder
Voor veel zaken die bezoekers zelf kunnen regelen is het nodig dat zij inloggen met DidiD. Op diverse plekken op de website kom je een DigiD inlogknop tegen. Het komt af en toe voor dat de DigiD inlogfunctie niet beschikbaar is in verband met een storing of onderhoud. In zo’n geval kan Werkplein Drentsche Aa op één plek in het cms een onderhouds- of storingsmelding aanzetten bij alle DigiD inlogknoppen.
De toptaken met iconen en de algehele frisse uitstraling van de website, daar ben ik erg blij mee.
Analyseren van zoekgedrag om bezoekers nog beter te helpen
In het cms wordt standaard bijgehouden welke zoektermen door de bezoekers op de website worden gebruikt. Werkplein Drentsche Aa gebruikt deze informatie om voor de meest gebruikte termen direct een zoeksuggestie toe te voegen onder de zoekbalk op de homepagina. Ook geven de statistieken inzage in synoniemen voor veelgebruikte zoekwoorden of veelgemaakte spelfouten. Deze worden vervolgens gekoppeld aan de meest passende zoekresultaten, zodat bezoekers snel en gemakkelijk de gewenste informatie kunnen vinden.
Website vullen tijdens de ontwikkelfase
Tijdens de realisatie van de website is er gewerkt volgens de scrum methode. Bij deze methode wordt een grote opdracht zoals ‘het bouwen van een website’ verdeeld in kleinere taken die binnen een sprint (een periode van 2 weken) kunnen worden opgeleverd. Dit biedt de mogelijkheid om per sprint te bepalen wat de belangrijkste functionaliteiten zijn die moeten worden opgeleverd. Ook geeft dit de mogelijkheid om tussentijds af te zien van bepaalde functionaliteiten en te kiezen voor een andere optie.
De volledige website gebouwd in vier sprints
De taken voor het bouwen van deze website zijn verspreid over vier sprints. In de eerste sprint is de basis van de website neergezet, zodat Werkplein Drentsche Aa alvast kon beginnen met het vullen van de website. Na elke sprint stemden het ontwikkelteam en Werkplein Drentsche Aa af wat de volgende acties moesten worden. Dit gaf de klant de mogelijkheid om op basis van nieuwe inzichten de ontwikkeling van de website bij te sturen en daarbij toch binnen het budget te blijven. Annemarie vertelt over het werken volgens de scrum methode: “Tijdens het vullen van de website kwamen we tot nieuwe inzichten met betrekking tot het ontwerp van de website en hebben we nieuwe keuzes gemaakt. En we hadden op deze manier meer zicht op het resultaat. Alles kwam zo mooi samen.“
Ik vond het echt meerwaarde hebben dat ik tijdens de bouw van de website al kon beginnen met vullen.
Meer weten?
Neem gerust contact met me op!
Wouter van der Veen
Consultant digitale communicatie
050 2101200 w.vd.veen@iwink.nl