Verbeter uw online zichtbaarheid
Blog
Het verzamelen van informatie over bedrijven, diensten en/of producten gebeurt vaak via Google of een andere zoekmachine. Meestal wordt alleen de eerste pagina van de zoekresultaten bekeken. Het is dus belangrijk om hoog in de zoekresultaten van Google te verschijnen. In dit artikel leggen we uit wat u kunt doen om uw online zichtbaarheid te verbeteren.
Focus op uw doelgroep
Wat kunt u doen om uw website beter vindbaar te maken? Het is simpel. Wanneer u een zoekopdracht plaatst in Google wilt u informatie waar u iets aan heeft, uw klanten willen datzelfde. En Google probeert ze dat te geven. Het is dus de kwaliteit van de inhoud die belangrijk is voor Google.
Verbeter dus uw teksten en afbeeldingen en laat u daarbij nog meer leiden door de wensen en behoeften van uw doelgroep. Hoe relevanter uw website is voor bezoekers, hoe hoger uw website zal worden getoond in de zoekresultaten.
Wat werkt niet (meer)?
Het schrijven van webteksten die vol staan met één of twee zoekwoorden is niet meer van deze tijd. Het lijkt er zelfs op dat Google daar strafpunten voor geeft. Google heeft inmiddels geavanceerdere methoden om websites te beoordelen en richt zich niet langer alleen op zoekwoorden.
Links opnemen in uw webteksten en –pagina’s is goed voor de vindbaarheid van uw website. Het is alleen geen goed idee om lukraak te verwijzen naar irrelevante websites. Waar Google eerder alleen keek naar óf er links waren opgenomen in uw tekst, kijkt Google tegenwoordig ook naar de kwaliteit van de websites waarnaar gelinkt wordt.
Hoe werkt Google eigenlijk?
Om de vindbaarheid van uw website te kunnen verbeteren is het handig om te weten hoe zoekmachines als Google bepalen wat de meest relevante zoekresultaten zijn. Om te bepalen welke websites het meest relevant zijn gebruikt Google een algoritme. Dat algoritme is een systematiek die op allerlei punten bepaalt of een website relevant is voor een gegeven zoekterm. Dat algoritme wordt continu doorontwikkeld en dus steeds beter, waardoor Google ook steeds beter wordt in het tonen van de meest relevante zoekresultaten. De meest recente grote update van Google's algoritme heet 'hummingbird'. Content en context zijn hierin erg belangrijk.
Content en context
Zoekmachineoptimalisatie gaat dus vooral om inhoud, de 'content' en context. En met inhoud bedoelen we niet alleen tekst. Ook foto's, filmpjes, etc. vallen onder de noemer content. Uitstekende content houdt rekening met wat uw bezoekers op uw website komen doen. Wat hebben ze nodig? Waar zijn ze echt mee geholpen?
De afbeelding hieronder is een schematisch overzicht van de fasen in een aankoopproces. De eerste drie fasen zijn uitgewerkt aan de hand van een voorbeeld van een website waarop een hardloopschoen verkocht wordt. Als u content creëert aan de hand van deze drie fasen, kunt u belangrijke doelgroepen van aantrekkelijke informatie voorzien.
Natuurlijk is het model met de fasen van het aankoopproces ook bruikbaar als u diensten levert. Stel u geeft communicatietrainingen aan bedrijven. De content voor fase 1 kan dan bestaan uit pagina's over de sfeer op de werkvloer en de impact van een taalbarrière. Bezoekers die zich in fase 2 bevinden lezen op uw website artikelen over het nut van communicatietrainingen en het belang van lichaamstaal. De content voor de derde groep gaat over de specifieke trainingen die ze bij u kunnen volgen.
Als u met behulp van dit model content produceert doet u dat vanuit een relevante context. De content wordt door deze context relevant voor uw producten, diensten én uw doelgroepen. Context geeft meer inhoud en betekenis en daardoor begrijpt ook Google beter waar uw website over gaat en wat uw website te bieden heeft.
Logische indeling
- Is het op elke pagina duidelijk wat de bezoeker kan doen en waar hij of zij op kan klikken?
- Zijn de links naar andere pagina's logisch?
- Begrijp ik waar elke pagina over gaat als ik er zonder voorkennis naar kijk?
- Heeft elke pagina één duidelijk doel? Welke pagina doet wat?
- Passen de kopjes goed bij de alinea's eronder?
Naast de kwaliteit van de content is ook de indeling van uw website belangrijk voor uw bezoekers. Zonder een logische indeling komt uw met zorg samengestelde content nauwelijks tot haar recht. Neem de 20 tot 50 belangrijkste pagina's van uw website (bij een kleinere website neemt u alle pagina's) en stel uzelf de vragen zoals hiernaast beschreven.
Pas de pagina's aan op basis van de antwoorden die u heeft gegeven. Zo krijgt uw website een logische structuur, wat in de eerste plaats belangrijk en fijn is voor uw bezoekers. En dat Google dat ook meeneemt in de berekeningen is natuurlijk helemaal mooi.
Wat kunt u nog meer doen?
Uitstekende content en een logische indeling zijn dus belangrijke onderdelen van zoekmachineoptimalisatie. En er is meer. Ook een aantal technische aspecten van uw website dragen bij aan uw relevantie. Een snel werkende website krijgt namelijk de voorkeur boven een website met een lange laadtijd. Verder let Google er op of uw website goed werkt op smartphones en tablets. Het is belangrijk dat u van deze punten op de hoogte bent. Neem ze mee in het overleg met uw internetpartner en ook in de overweging van wel of geen responsive website.
Download alle besproken punten uit dit artikel, samengevat in een handige checklist:
We helpen u graag
U hoeft natuurlijk niet alles alleen te doen. Wij helpen graag om uw website nog beter vindbaar te maken. Heeft u vragen over het beter vindbaar maken van uw website? Bent u benieuwd hoe goed uw website momenteel te vinden is? Of wilt u een stap verder gaan met zoekmachineoptimalisatie? Neem dan gerust contact op met één van onze specialisten.