Foutje bedankt: een goede 404 pagina helpt.
Blog
Een 404 pagina? Zo noemen we dat in internetland. Het is een webpagina die niet wordt gevonden. Bijvoorbeeld omdat deze is verwijderd of verplaatst. Een ‘nietgevondenpagina’ als het ware. Hartstikke zonde, want de bezoeker wordt teleurgesteld en zal niet snel op zoek gaan naar waar de pagina dan wél staat. Met als resultaat: hij/zij haakt af. En dat wilt u niet, toch?
Verwijs uw publiek door
Er zijn verschillende oplossingen om de bezoeker op de website te houden en vanaf een niet-bestaande pagina netjes door te verwijzen. De één net iets gebruiksvriendelijker dan de ander. We kunnen helaas nooit helemaal voorkomen dat bezoekers op pagina’s terecht komen die niet bestaan. Dit kan bijvoorbeeld door een typefout, of het gebruik van een verkeerde verwijzing uit bijvoorbeeld een e-mail. Vroeger verscheen er dan de volgende melding (zie afbeelding).
Hoewel de melding exact zegt wat er aan de hand is (de gezochte pagina kan niet gevonden worden), zal deze melding de bezoeker eerder afschrikken dan doen besluiten om een andere pagina van de website te bezoeken. Gelukkig is het mogelijk om de 404 pagina als volwaardig onderdeel van de website op te nemen. Hoewel het niet de bedoeling is dat bezoekers deze pagina daadwerkelijk bezoeken, willen we de keren dat het wel gebeurt de bezoeker snel en duidelijk verder laten navigeren binnen de website.
1. Webpagina’s liever niet verwijderen
Allereerst zullen we altijd afraden webpagina’s te verwijderen. Iedere pagina is immers een kans om gevonden te worden, om belangrijke informatie te geven en dus een interactie te hebben met uw bezoeker. Daarnaast telt iedere geïndexeerde pagina mee in de Google ranking, wat weer belangrijk is voor uw vindbaarheid. Soms raakt informatie echter gedateerd. U kunt dan ook kiezen om dit op die pagina duidelijk aan te geven en de bezoeker toch te verleiden actuele pagina’s te bezoeken: ‘Deze aanbieding is niet meer geldig, maar we hebben momenteel wel de volgende aanbiedingen:…’.
2. Geen directe doorverwijzing naar de homepagina
Een automatische doorverwijzing naar de homepagina is een oplossing die soms wordt toegepast. De bezoeker wordt dan als het ware omgeleid. Dit lijkt misschien een nette oplossing, maar kan juist erg verwarrend werken. De bezoeker verwacht immers bepaalde content op de pagina te vinden. Wanneer de gezochte content niet getoond wordt en de bezoeker op de homepagina uitkomt, zal hij/zij dus eigenhandig verder moeten gaan zoeken, met de mogelijkheid dat hij/zij wederom wordt teruggeleid naar de homepagina. Niet erg gebruiksvriendelijk dus.
3. Wees duidelijk en biedt de bezoeker verschillende opties
Een 404 pagina dient de bezoeker goede service te verlenen, en het liefste ook nog een positieve bijdrage te leveren aan de indexering van de website. Indien een pagina niet beschikbaar is, vertel dit dan op een duidelijke manier. Geef als het kan ook een verklaring hiervoor. Help vervolgens de bezoeker verder; geef een lijst met meest bezochte pagina’s of veel gelezen artikelen, neem een zoekfunctie op in de 404 pagina en laat de gehele hoofdnavigatie zien. De bezoeker heeft zo verschillende keuzes om zijn weg te vervolgen.
4. Besteed ook grafisch aandacht aan de 404 pagina
De 404 pagina behoort altijd een onderdeel uit te maken van de website. Denk dus ook na over deze pagina in grafisch opzicht. Zoals bol.com en Lockerz laten zien, is humor een veel gebruikte manier om de 404 pagina een positieve uitstraling te geven. Deloitte gaat zelfs nog iets verder; door middel van een videootje verwijzen zij de bezoeker door naar verschillende kanalen. Maar The Rolling Stones spannen de kroon met hun 404 pagina. Zodra je deze pagina opent beginnen zij het nummer ‘You can’t always get what you want’ te spelen.
5. Zie 404-pagina als commerciële kans
Tot slot kun je je 404 pagina ook in commercieel opzicht ‘uitbuiten’. Geef bijvoorbeeld een kortingscode, of 5% korting op bepaalde producten. Deze actie is alleen voor bezoekers die op de 404 pagina terecht zijn gekomen. Wanneer je op de 404 pagina directe links plaats naar deze producten of de webshop, kan je de twijfelaar (bijvoorbeeld iemand die het product eerst nog gaat vergelijken) omzetten in een koper. De korting die je weggeeft, weegt op deze manier vaak niet op tegen de klant die je anders kwijt zou zijn.
Kortom, de 404 pagina is een kans om in contact te komen met uw bezoeker en die (alsnog) in relevante informatie te voorzien.