Persoonlijke of anonieme e-mailtracking; wat doe jij?
Blog
Welke data registreer je over de lezers van je digitale nieuwsbrief? Zijn dat anonieme of persoonlijke gegevens? Om de privacy van je abonnees te beschermen (en te voldoen aan de AVG) kan het slim zijn om dit aan te passen in je e-mailmarketingsoftware. In dit artikel lees je waarom!
Tracking in e-mails
Wanneer iemand van je adreslijst je nieuwsbrief opent, wordt er data geregistreerd. Op die manier weet je dat je nieuwsbrief is gelezen en dat er is doorgeklikt. Zo kun je bijvoorbeeld analyseren op welke tijden je mailing het vaakst wordt gelezen. Vaak worden hierbij persoonsgegevens opgeslagen, zoals het IP-adres van de lezer of het e-mailadres (bijvoorbeeld om te weten op welke artikelen een specifieke lezer heeft geklikt). Deze gegevens worden onder de AVG aangemerkt als persoonsgegevens.
Persoonlijke tracking uitzetten
Het is niet altijd nodig om persoonsgegevens te verzamelen voor het analyseren van je e-mailmarketingcampagnes. Wanneer je niet van een specifieke ontvanger hoeft te weten of zij het bericht hebben geopend, volstaat het om alleen te registreren hoeveel ontvangers de nieuwsbrief hebben geopend en hoe vaak er op de afzonderlijke links in je mailing is geklikt. Wil je deze persoonsgegevens niet verzamelen, dan bestaat er in veel e-mailmarketingsoftware de mogelijkheid om persoonlijke tracking van de ontvanger uit te zetten. In dat geval verzamel je voor de statistieken over je e-mailmarketing geen persoonsgegevens.
Persoonlijke of anonieme e-mailtracking?
Bedenk bij het opzetten van een e-mailcampagne goed welke gegevens noodzakelijk zijn voor het meten van het succes van je campagne. Heb je echt persoonsgegevens nodig, zorg dan dat je je aan de voorwaarden van de AVG houdt. Heb je geen persoonsgegevens nodig, schakel dan persoonlijke tracking in je e-mailsoftware uit.
Tip: campagneverkeer op je website tracken
Als je vanuit je e-mailing naar je website verwijst en je statistiekensoftware zoals Google Analytics gebruikt, dan kun je campagnegegevens middels aangepaste URL's verzamelen. Hiermee wordt het mogelijk om de bezoeken aan je website die vanuit je e-mailing zijn gekomen apart te analyseren en zie je precies hoeveel bezoeken dat zijn geweest, welke pagina's zijn bekeken en welke conversies je daarmee hebt bereikt.
Om dit toe te passen voeg je campagneparameters toe aan de bestemmings-URL's van je mailing. Hoe je dat doet, dat lees je in deze blog.
Verder niet vergeten
Verder is het in alle gevallen noodzakelijk dat je je aan de voorwaarden van de AVG en de telecomwet houdt door o.a. het volgende te doen:
- Vertel in je privacystatement welke informatie je van abonnees van je nieuwsbrief verzamelt en met welke reden, vertel hoe je de data verwerkt en hoe lang je de data bewaart;
- Zorg dat nieuwe abonnees voor je nieuwsbrief hun aanmelding middels een opt-in bericht bevestigen;
- Neem in elke e-mailing die je verstuurt een afmeldlink op (automatisch in iWink Mailer), zodat mensen zich moeiteloos kunnen uitschrijven als ze je mailing niet langer willen ontvangen.
Maak kennis met...
Sinds 2002 maken veel klanten gebruik van onze e-mailmarketingsoftware Mailer. Met Mailer bepaal je zelf of je het klikken op links in je mailing wel of niet op gebruikersniveau wilt registreren. Wil je meer weten over Mailer of het analyseren van je e-mailings? Neem contact op!