Effectiviteit van je e-mailmarketing meten met je webstatistieken
Blog
Als je veel gebruik maakt van e-mailmarketing en daarin naar je website verwijst, dan is het handig om in je webstatistieken te kunnen zien wat je onder die bezoekers bereikt hebt. En dat kan gelukkig heel gemakkelijk, bijvoorbeeld als je Google Analytics gebruikt.
Verkeersbronnen en kanalen
In Analytics gebruikt Google de term Kanalen om onderscheid te maken tussen de verschillende bronnen die verkeer naar je website hebben opgeleverd. Hier vind je bijvoorbeeld:
- Direct verkeer; dit is rechtstreeks verkeer naar je website,
- Verwijzingen; voor (onbetaalde) links vanaf andere websites,
- Organisch verkeer; verkeer vanuit zoekmachines.
De manier waarop een bezoek wordt opgeteld bij één van die kanalen gaat grotendeels automatisch, omdat de browser bij het openen van een webpagina altijd meegeeft wat de vorige pagina was.
E-mail als apart kanaal
Ook e-mail is een kanaal wat je in Google Analytics kunt zien, maar dat gaat helaas niet altijd automatisch. Er is een kleine aanpassing nodig in de links in je mailing, om ervoor te zorgen dat bezoekers die je website openen vanuit je nieuwsbrief bij het kanaal e-mail worden meegeteld. Gebruik je dit niet, dan worden bezoekers die in je nieuwsbrief klikten in Microsoft Outlook gezien als rechtstreeks verkeer en bezoekers die je nieuwsbrief openden in de webversie van Gmail als een verwijzing vanaf gmail.com. Dat kan verwarrend zijn wanneer je het effect van je mailing wil bepalen.
Campagne-parameters to the rescue!
Door het toevoegen van campagnegegevens met aangepaste URL’s, help je de webstatistiekensoftware (zoals Google Analytics) om te bepalen vanuit welk kanaal een bezoeker op je website landt. Om dit toe te passen voeg je campagneparameters toe aan de bestemmings-URL’s van je mailing.
De campagne-parameters met je campagnegegevens voeg je toe aan de orginele links. De handigste manier om dit te doen is met Google’s Campaign URL builder.
In de URL builder ga je als volgt te werk:
- Bij Website URL vul je de originele link in.
- Bij Campaign Medium vul je 'email' in.
- Bij Campaign Source vul je 'nieuwsbrief of de naam van je e-mailsoftware in.
- Bij Campaign Name vul je de titel in van de nieuwsbrief die je verstuurt.
Alleen het veld Campaign Medium is al genoeg om inkomend verkeer vanuit je mailings onder het E-mail kanaal te groeperen, maar de velden Campaign Source en Campaign Name maken het mogelijk om dat verkeer verder te segmenteren. Bijvoorbeeld om het verkeer vanuit verschillende edities van je nieuwsbrief met elkaar te vergelijken.
Pro-tip: Verstuur je regelmatig verschillende nieuwsbrieven? Dan kun je hier ook de vaste titel van je nieuwsbrief invullen, zodat je de verschillende soorten nieuwsbrieven tegen elkaar kunt vergelijken. Bijvoorbeeld: als we bij iWink onze vaste nieuwsbrief (iWink’s update) versturen, vullen we deze naam bij campaign_source in.
Automatisch taggen met iWink Mailer
Gebruik je onze e-mailmarketingtool Mailer? Dan hoef je bovengenoemde URL builder niet te gebruiken. Bij het opstellen van je mailing zie je onderaan het scherm de genoemde velden al in het CMS. Deze zijn al voor je ingevuld, zodat verkeer automatisch goed wordt gemeten.
Wil je eigen waarden gebruiken? Vul dan de door jou gewenste waarden in en alle links die je in je mailing hebt toegevoegd worden automatisch voorzien van de juiste tags. Dat is minder foutgevoelig en je bespaart tijd.
Wat is Mailer?
Met Mailer maak je op eenvoudige wijze nieuwsbrieven en andere e-mailings aan voor je klanten, leads, patiënten of huurders. De templates beschikken over veel mogelijkheden voor het delen van zaken als nieuws, evenementen en vacatures. Met het adressenbeheer personaliseer je je mailing en maak je segmenten aan en de adreslijsten koppel je gemakkelijk aan een aanmeldformulier op je website. En zoals hierboven verteld, het effect van je mailing kun je direct terugzien in bijvoorbeeld Google Analytics.