Spring naar inhoud
Inloggen

4 veelvoorkomende problemen op websites van woningcorporaties

Blog

Leestijd
3 min lezen
Datum

Als woningcorporatie wil je dat je website zo toegankelijk mogelijk is. Ook voor huurders met een beperking. Toch zien we op dat gebied vaak dezelfde problemen terugkomen. Problemen die de digitale toegankelijkheid van een woningcorporatie website verslechtert. Welke dat zijn en wat je eraan kunt doen, lees je hier. Inclusief een verwijzing naar een quick scan.

Auteur
Mark Snippe
Functie
Consultant Woningcorporaties

Toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid

Miljoenen Nederlanders hebben een of meerdere beperkingen. Denk aan mensen die blind, doof, motorisch beperkt of laaggeletterd zijn. Als woningcorporatie is het aan te raden om je website voor iedereen online toegankelijk te maken. Zo maak jij je organisatie, maar ook de samenleving een stuk digitoegankelijker

Je maakt je website drempelvrij door te voldoen aan de WCAG, dat zijn internationale richtlijnen voor toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid. Wij willen online voor iedereen toegankelijk maken en dus ontwikkelen wij digitoegankelijke producten. Zoals bijvoorbeeld het eerste drempelvrije websitepakket voor woningcorporaties van Nederland

Veelvoorkomende problemen websites woningcorporaties

Tijdens een steekproef naar websites van woningcorporaties, zagen we veel dezelfde problemen terugkomen op websites van woningcorporaties. We vertellen je graag welke dat zijn en wat jij eraan kunt doen. 

1. Geen geldige taal

Zorg dat je voor je website een geldige taal hebt ingesteld. Op die manier weet voorleessoftware in welke taal je communiceert en bereik je ook bezoekers met een visuele beperking.

Het is gebruikelijk dat je in het CMS van je website kunt zien welke taal is aangevinkt. Kun je dit niet terugvinden of aanvinken in het CMS, dan is het advies om contact op te nemen met je webbouwer.  

2. Geen alt-tekst

Stel je voor, je kunt afbeeldingen op een website niet zien en de voorleessoftware beschrijft de titel van afbeelding 36654792790bvrhwk78.jpg. Inderdaad, je weet nog steeds niet wat op de afbeelding staat en wanneer de voorleessoftware de titel van de afbeelding uitspreekt, leidt dat behoorlijk af. 

Zorg dat je in het CMS altijd een alternatieve tekst invult die beschrijft wat je op de afbeelding kunt zien. Heb je die mogelijkheid niet, raadpleeg dan een developer. 

3. Links en knoppen hebben geen zichtbare tekst

Kleurcontrast en de combinatie met het juiste lettertype zijn belangrijk voor de zichtbaarheid van tekst in links en knoppen. Zijn deze onvoldoende zichtbaar, dan behaal je als vanzelfsprekend niet het gewenste doel. Namelijk, doorverwijzen naar vervolginformatie. 

Laat een designer en/of front-end developer kritisch naar het kleurgebruik en het font kijken. Wanneer de links en knoppen zichtbaar zijn, bevordert dat de effectiviteit van je website. 

4. Formuliervelden hebben geen label

Moet je een e-mailadres of een postcode invullen? Wanneer een veld in een formulier geen label heeft, weet bijvoorbeeld voorleessoftware niet welke gegevens ingevoerd moeten worden. Dit kan ook het geval zijn wanneer je een formulier inlaadt uit een andere bron. 

Hebben de velden in de formulieren op je website geen label, dan is het handig om deze te laten toevoegen door een developer. 

Naast bovenstaande aandachtspunten, zien we ook veel goed gaan. Zo hebben pagina's vaak een duidelijke titel en skiplinks, daarmee kunnen bezoekers die geen cursor gebruiken gemakkelijk blokken content op je website overslaan. 

Quick scan toegankelijkheid

Wil je weten hoe de website van jouw woningcorporatie scoort op het gebied van toegankelijkheid? Dan kun je zelf een eerste check doen via wcag.nl. Onze partner Cardan Technobility kan je helpen met een quick scan of volledige inspectie. En heb je vragen over de digitoegankelijkheid van je website, neem vooral contact op.

Heb je vragen?

Ik denk graag mee!

Mark Snippe

Consultant Woningcorporaties

050 2101200 m.snippe@iwink.nl