Royal Smilde - Een corporate- en merkenwebsite in één
Royal Smilde is specialist in het ontwikkelen en produceren van hoogwaardige oplossingen met margarines, oliën, vetten, salades, sauzen en bakkerijproducten. Deze producten vinden hun weg naar de voedingsindustrie, de retail- en de foodservicemarkt in meer dan 60 landen. Een aantal merken die onder Royal Smilde vallen zijn: Fred&Ed, Homemade, Fano en Bebo. Aan ons de uitdaging om een corporate website te ontwikkelen waarbinnen tevens de (20+) merkenwebsites aangemaakt en beheerd kunnen worden.
Uniformiteit is het sleutelwoord
Vandaag de dag wordt de organisatie Royal Smilde steeds meer gecentraliseerd en wordt de organisatie vanuit corporate Royal Smilde aangestuurd. Het is van belang dat dit ook terug komt in de online uitingen en dat er vanuit één hoofdafzender wordt gecommuniceerd.
De nieuwe website straalt uniformiteit uit tussen Royal Smilde, de businessunits, de brands, categories en channels. Dit zie je terug in de linkstructuur, waarbij alles vanuit 'royalsmilde.com' wordt gestuurd. De bestaande URL's die voorheen voor verschillende merkensites werden gebruikt komen nu netjes uit op de betreffende merkenpagina op royalsmilde.com.
Verder is ervoor gekozen om onderaan alle pagina's een expliciete vermelding van Royal Smilde te plaatsen, waarmee je ook weer terug kan navigeren naar de corporate omgeving.
Het beheren van één iWink CMS-installatie
De belangrijkste wens was dat er middels de nieuwe website op een efficiëntere manier content kan worden toegevoegd en daarvoor niet met verschillende websites en losse content management omgevingen gewerkt hoeft te worden. Daarom is het mogelijk gemaakt om zowel het corporate gedeelte van de website als de businessunits, de merken, de productcategorieën en de kanalen vanuit één iWink CMs-installatie te beheren.
Het is ook mogelijk om relaties te leggen tussen de merken, de productcategorieën en de kanalen & markten. Hiermee kan de bezoeker gemakkelijk zien in welke categorie, kanaal of markt een bepaald merk behoort.
B2B merken en B2C merken
Voor de merken die B2B gericht zijn bezoekt een andere doelgroep de website, bijv inkopers of koks vanuit de horeca. Vanuit B2C is naast een andere doelgroep ook de tone of voice compleet verschillend. Daarom is er voor gekozen om twee verschillende designs te ontwikkelen die binnen de website als thema's geselecteerd en aangemaakt kunnen worden. Twee uitgangspunten waarmee de juiste doelgroep bediend kan worden.
Creativiteit vs uniformiteit
Naast het verschil in de tone of voice verschillen de merken natuurlijk ook op het gebied van huisstijl van elkaar. Daarom is ervoor gezorgd dat elk merk zelf de vormgeving kan instellen binnen het CMS. Zo kunnen zij zelf een logo uploaden, een palet van kleuren selecteren en fonts toevoegen voor de koppen en de lopende tekst. Zo heeft elk merk zijn eigen unieke uitstraling, maar wordt er ook een bepaalde mate van uniformiteit gewaarborgd.
Mooie uitdaging
Ieder (Royal Smilde) merk heeft haar eigen specifieke wensen. Vol vertrouwen zijn we de uitdaging met Royal Smilde aangegaan om zowel een passende corporate website te ontwikkelen als de mogelijkheid om alle merkenwebsites te beheren vanuit hetzelfde systeem waarin ze hun eigen creativiteit kwijt kunnen. Een resultaat om trots op te zijn!