IT Academy - als opleider zorgen voor een goede online beleving
IT Academy Noord-Nederland biedt studenten, professionals en werkzoekenden het beste onderwijs op het gebied van ICT. Maar hoe zet je jezelf als opleider in de markt?
Een website speelt een belangrijke rol in het verkrijgen van een eigen identiteit. Maar mensen moeten ook op de hoogte blijven van nieuwe opleidingen, evenementen en andere ontwikkelingen op het gebied van ICT. De beleving moet goed zijn én blijven, zowel offline als online. Hoe pak je dat aan?
Een duidelijk overzicht
Een bezoeker wil zo snel en makkelijk mogelijk informatie vinden. De eerste 10 seconden van een websitebezoek zijn cruciaal. Wanneer een bezoeker binnen deze tijd niet kan vinden wat hij zoekt, verlaat hij de website en vervolgt hij zijn zoektocht ergens anders.
Daarom is het als opleider van belang dat alle opleidingen snel te vinden zijn. Een zoekfunctie op de opleidingspagina is hiervoor een goede oplossing. Alleen, niet iedere bezoeker weet welke zoekterm hij moet gebruiken. Een filteroptie helpt hierbij en zorgt ervoor dat de bezoeker alsnog snel een keuze kan maken.
Heb je veel verschillende opleidingen en is het aanbod erg groot? Dan is het overzichtelijker om een gepersonaliseerde brochure aan te bieden. Bezoekers stellen in een paar klikken hun eigen brochure samen en downloaden deze. De brochures creëer je makkelijk zelf, zowel online als PDF. Handig voor op een beurs of als bijlage.
Lever bewijslast
Nu de bezoeker het opleidingsaanbod gevonden heeft, wil je graag dat hij zich inschrijft. Maar hoe overtuig je iemand? Grofweg kun je stellen dat er in totaal vier verschillende type mensen zijn, die allemaal op een andere manier overtuigd worden om over te gaan tot actie.
Ervaringen van andere mensen lezen is voor een bepaalde groep erg belangrijk. Daarom geven alumni van de IT Academy een testimonial over de opleiding die ze gevolgd hebben. Deze testimonial staat op de pagina van de desbetreffende opleiding en helpt bezoekers bij het maken van hun keuze.
Een andere groep is juist op zoek naar feiten. Daarom staat er een opsomming van de USP's op de pagina. Maar ook vraagt IT Academy aan haar studenten een beoordeling van de opleiding. Ook dit komt terug op de desbetreffende opleidingspagina in de vorm van een gemiddeld cijfer.
De snelle beslisser kan zich direct inschrijven bovenaan de opleidingspagina. Voor de bezoeker die juist meer informatie wil en niet over één nacht ijs gaat, staat deze knop onderaan. Waar ze uiteraard ook meer informatie kunnen aanvragen via een contactformulier.
Meer weten over het optimaliseren van je website voor verschillende bezoekers? Lees dan ons artikel over hoe je je website optimaliseert met het sex and the city model.
Onze website geeft een compleet overzicht van al onze activiteiten. We zijn goed vindbaar en bezoekers komen op verschillende manieren met ons in contact. Zo is de website volledig gericht op onze toekomstige afnemer.
Maak contact
Verschillende mensen hebben ook een verschillende voorkeur om met je in contact te komen. Wat voor de een werkt, werkt niet voor de ander. Daarom is het belangrijk om verschillende opties aan te bieden.
Op de homepage van IT Academy staat het contactblok prominent bovenaan. Of bezoeker nou via desktop of mobiel de website bezoekt - ze kunnen meteen bellen. Of mailen, want het mailadres staat ook in het contactblok.
De overige contactopties vindt de bezoeker helemaal rechts in de menubalk onder 'contact'. Iedere bezoeker weet tegenwoordig waar 'contact' voor staat en wat je daar kunt vinden. Bezoekers kunnen hier met IT Academy in contact komen door te bellen, mailen of het contactformulier in te vullen.
Wanneer het handig is dat bezoekers meteen met een specifiek persoon contact opnemen, vermeld dan direct het telefoonnummer en e-mailadres. Voor ultiem gebruiksgemak bied je alle contactgegevens aan in een digitaal visitekaartje (vCard). Bezoekers kunnen zo met 1 klik alle contactgegevens opslaan in hun telefoon of computer.
Om bezoekers te helpen bij het zoeken naar de locatie, biedt het toevoegen van een routebeschrijving uitkomst. Wanneer bezoekers hierop klikken opent Google Maps en laat direct de route zien vanaf de locatie van de bezoeker
Krijg je veel vragen van bezoekers? Dan is een chatfunctie een handige manier om vragen te beantwoorden. Je hoeft niet altijd online te zijn - ook offline kunnen bezoekers een bericht achterlaten.
De conversie is gelukt!
De bezoeker schrijft zich in via het formulier. Deze velden kun je zelf aanpassen in het iWink CMS. Handig om een vinkje te plaatsen waarmee de bezoeker zich meteen aanmeldt voor je nieuwsbrief. En zijn de opleidingsplaatsen vol? Dan sluit de inschrijving zich. Zo kom je nooit te zitten met teveel aanmeldingen en hoef je niemand teleur te stellen.
Een ander goed contactmoment is vlak voordat de opleiding begint. Stuur bijvoorbeeld een smsje een dag van tevoren. Zo is iedereen meteen op de hoogte.
Inschrijvingen kun je gemakkelijk exporteren via .excel of .csv. Maak je gebruik van een CRM? iWink CMS leent zich uitstekend om te koppelen. Door de jaren heen hebben we met veel verschillende applicaties en systemen koppelingen gelegd.
Door onze chat blijft de bezoeker langer op de website. Het zorgt voor een daling in het percentage dat de website verlaat. We zien een stijging in de conversies sinds we onze chat gebruiken.
Hou ze op de hoogte
Hou je bezoeker op de hoogte met een nieuwsbrief. Nou hoor ik je denken: een nieuwsbrief maken kost zoveel tijd. Dat klopt, goede content maken kost tijd. Maar het is je tijd zeker waard. E-mail marketing heeft z’n kracht al bewezen en het zit nog altijd in de lift.
Hoe kun je hier nou tijd op besparen? Wanneer je een iWink website hebt, kun je de nieuwsbrief tegenwoordig vanuit je website versturen. Je hoeft dus niet eerst meer naar je mailingtool om de nieuwsbrief te versturen. Makkelijk, minder foutgevoelig en een stuk sneller.
Maar, hoe krijg je iemand zover om zich in te schrijven voor jouw nieuwsbrief? Ook hier lever je bewijslast. Bied een overzicht aan van alle nieuwsbrieven die je verstuurd hebt. Op deze manier heeft de bezoeker direct inzicht in wat hij in z’n inbox kan verwachten. Zo krijg je de juiste mensen in je adreslijst en heb je een geïnteresseerde doelgroep. En daar gaat het tenslotte om. Kwaliteit boven kwantiteit.
Een nieuwsbrief klinkt alleen niet echt sexy. Zit jouw inbox ook vol met allemaal nieuwsbrieven? Noem je nieuwsbrief daarom ook geen nieuwsbrief. Maar hoe dan wel? Hier moet je echt even bij stil staan en jezelf de volgende dingen afvragen:
- Welke meerwaarde bied je?
- Waar is je bezoeker naar op zoek?
- Wat is uniek aan jouw dienstverlening?
Als je een opleider bent dan zit de meerwaarde van jouw nieuwsbrief in opleidingen en kennisdeling. Bezoekers zijn op zoek naar relevante opleidingen die interessant voor ze zijn. Daar willen ze ongetwijfeld van op de hoogte zijn en daarmee overtuig je ze. En zeg nou zelf: 'de nieuwste opleidingen maandelijks in jouw inbox’ klinkt toch ook wel een stukje sprankelender dan ‘ontvang iedere maand onze nieuwsbrief’.
Een overzichtelijke nieuwsbrief
Schrijft de bezoeker zich in voor de nieuwsbrief dan wil je graag dat hij zich niet direct uitschrijft bij de volgende nieuwsbrief die je verstuurt. Maar, hoe bied je nou je opleidingsaanbod aan op een overzichtelijke manier? Zonder dat het warrig wordt en je de bezoeker kwijt raakt in z’n zoektocht? Een tabel is de oplossing, zo blijft je content compact en overzichtelijk.
Alle opleidingen staan op de website. Daardoor hoef je alleen maar opleidingen te selecteren die je in de tabel wilt. Titel, het type opleiding en de startdatum vul je vanuit je website. Dit scheelt je tijd en je voorkomt fouten. Bovendien zorgt dit ervoor dat in de website en de nieuwsbrief altijd dezelfde informatie staat.
Lees meer in ons whitepaper over e-mailmarketing.
Een website staat niet stil
Staat de website? Geniet hier dan even van. Maar, een website is nooit af. De techniek is constant in verandering en de wensen en eisen van de bezoeker ook. Hoe gebruikte jij bijvoorbeeld 5 jaar geleden je smartphone (had je die toen al)?
Ieder kwartaal een meeting voor doorontwikkeling is een pre. Tips voor zoekmachineoptimalisatie, opzetten van conversiedoelen, analyseren van webstatistieken. Samen werken we aan een website die voldoet aan jullie doelen.