Zorgorganisatie? Wij delen 11 tips voor de perfecte locatiepagina.
Blog
Ben je communicatiemedewerker binnen een zorgorganisatie? En ben je verantwoordelijk voor de website? Vaak spelen de pagina's die gaan over de zorglocatie(s) een belangrijke rol in de keuze voor je zorgorganisatie. De websitebezoeker (vaak een familielid) wil snel antwoord op vragen als: Hoe ziet de locatie eruit? Welke faciliteiten zijn er? Wat is de wachttijd bij aanmelding? Wij hebben 11 tips op een rij gezet voor de perfecte locatiepagina.
Locatiepagina op zorgwebsite conversieverhogend
Maar eerst, investeer je in de aantrekkelijkheid en gebruiksvriendelijkheid van je locatiepagina als zorgorganisatie, dan kan dat vaak conversieverhogend werken. En daarnaast vangt een goede, informatieve locatiepagina ook veel telefoonverzoeken af. Dubbel zo waardevol dus.
Wat zijn handige elementen om op te nemen op je locatiepagina? Uiteraard beschrijf je de locatie waar je doelgroep de zorg ontvangt. Maar, basisinformatie zoals een korte beschrijving van de locatie en de contactgegevens is vandaag de dag toch echt onvoldoende. Je (potentiële) klant en/of betrokken familieleden willen meer weten.
1. Meerdere locaties? Breng ze in beeld op een kaart.
Verzorg je de communicatie voor meerdere locaties? Dan is het mogelijk om deze onder te brengen op een interactieve kaart. Op die manier kan je websitebezoeker direct kijken wat het aanbod is en of dat binnen zijn/haar bereik ligt. Vervolgens kan de bezoeker verder doorklikken voor meer informatie.
Een nadeel van een interactieve kaart, is dat deze niet drempelvrij (digitaal toegankelijk) is. Daarom is het raadzaam om de kaart te combineren met een lijstweergave van de zorglocaties, deze is wel WCAG-proof. Combineer je deze met een zoekfilter, dan kun je de websitebezoeker nog beter van dienst zijn.
Kaart- en lijstweergave locaties Accare
2. Elke locatie, een eigen url
Het klinkt heel logisch, maar wordt in de praktijk nog wel eens vergeten. Wil je je locatie online goed vindbaar maken, dan is het noodzakelijk om elke locatie een eigen url mee te geven. Niet alleen goed voor je vindbaarheid, maar ook handig in de offline communicatie.
3. Behandelteam in beeld
Heb je de mogelijkheid om het behandelteam op de locatiepagina weer te geven, dan is dat zeker een aanrader. Op die manier ziet de websitebezoeker direct wie de zorg verzorgt.
4. Afbeeldingen, afbeeldingen, afbeeldingen + virtuele rondleidingen
We hoeven je vast niet uit te leggen dat beeld veel zegt. Dus, heb je de mogelijkheid om veel van je locatie en de voorzieningen te laten zien, doe dat dan vooral. Sowieso lijkt de presentatie van (een appartement van) een locatie steeds meer op Funda-pagina's. De bezoeker wil graag zien hoe groot de hal is, hoe licht het appartement en ga zo maar door. Een aanvulling en leuke toepassing is ook het toevoegen van een virtuele rondleiding aan je locatiepagina. Bekijk daarvoor eens het voorbeeld van Cosis.
5. Direct contact
Zorg dat je contactgegevens duidelijk weergegeven zijn en ook direct toepasbaar. Dat wil zeggen dat wanneer een gebruiker op de gegevens klikt, deze direct contact genereren. Bijvoorbeeld: Er wordt gebeld bij het klikken op een telefoonnummer, er wordt een mail geopend bij het klikken op een e-mailadres en ga zo maar door.
Een nieuw component in ons Care websitepakket, is het 'uitgebreide contactblok'. Hierin kun je verschillende informatie opnemen, zoals call-to-actions, maar ook extra tekst. En een groot voordeel, dit contactblok hoef je slechts een keer aan te maken, vervolgens kun je het blok op alle pagina's naar wens tonen.
6. Kruisverbanden complete informatie per locatiepagina
Welke behandelingen, faciliteiten en welk zorgaanbod is er beschikbaar per locatie? Dat zijn vragen die de websitebezoeker kan hebben. Neem bijvoorbeeld fysiotherapie. Dat bied je misschien wel aan op meerdere locaties. Het voordeel van het werken met kruisverbanden, is dat je maar een keer een pagina over fysiotherapie hoeft aan te maken. Deze pagina kun je vervolgens op meerdere locatiepagina's tonen. Dat scheelt veel werk, terwijl je wel volledig bent. Dit is bijvoorbeeld mogelijk voor:
- Behandelingen
- Faciliteiten
- Type locatie
- Aandoeningen
- Zorgaanbod
- Vacatures
7. Wachttijd inzichtelijk maken
Wanneer heb ik of mijn vader/moeder een eerste gesprek na aanmelding? En wanneer kan mijn zoon/dochter worden opgenomen en/of starten met de behandeling na het eerste gesprek? Allemaal vragen die de websitebezoeker kan hebben. Om direct inzicht te geven, kun je ervoor kiezen om de wachttijd weer te geven op de locatiepagina.
8. Ervaringsverhalen, veelgestelde vragen en aanvullende informatie
Verzorgt je locatie specifieke zorg rondom een bepaald ziektebeeld, dan kun je ervoor kiezen om achtergrondinformatie te delen op de locatiepagina. Ook veelgestelde vragen kun je toevoegen en kunnen ervoor zorgen dat die niet meer per telefoon/via mail gesteld worden (scheelt tijd!). Daarnaast kan het toevoegen van te downloaden brochures de doelgroep alvast verder informeren.
9. Zorgkaart Nederland op je website
Ben je geregistreerd op Zorgkaart Nederland, dan kun je die gegevens ook op je website en locatiepagina delen. Dit is zelfs op locatieniveau te realiseren. Handig! Bekijk de module 'Zorgkaart NL'. Bekijk dit eens op de website van Noorderboog.
10. Agenda-items
Oke, de laatste. Wat is er te doen op welke locatie, wanneer? Wil je je bezoeker informeren over activiteiten en evenementen, dan kun je een agenda aan de locatiepagina toevoegen. Deze kan alle evenementen of enkel evenementen op je specifieke locatie weergeven op de locatiepagina.
11. Rechten toekennen
We horen je denken, leuk maar hoe ga ik dat fixen voor al die verschillende locatiepagina’s? Nou, dat verzorgen de locaties wat ons betreft zelf! Door een aantal teamleden per locatie rechten in het CMS toe te kennen, kunnen zij zelf content toevoegen. Dat kan eventueel als concept, zodat jijzelf de regie houdt op wat er daadwerkelijk gepubliceerd wordt. Handig!
Extra inspiratie?
Wil je extra inspiratie, wij hebben een aantal locatiepagina’s voor je op een rij gezet:
Wil je meer weten?
Anna denkt graag mee!
Anna Slooff
Consultant digitale communicatie
06 40283352 a.slooff@iwink.nl