Van hoe? Naar doe!
Nieuws
Dagelijks zijn we bezig met digitale communicatie in de zorg. De kennis en ervaring die we daarbij opdoen wilden we graag delen met onze klanten en relaties. Maar, op welke manier? Op verzoek van jullie (onze gasten) organiseerden we 1 februari een seminar waarin vragen en antwoorden, inspiratie en ontmoeting centraal stond. Het ‘Maar, hoe dan?’-seminar!
Toegang met een Hoe-vraag
Toegang? Dat kreeg je als je een Hoe-vraag instuurde. Een vraag waar je graag een antwoord op wil om nog beter digitaal te communiceren. Het doel was om onze gasten niet met 1, maar met ongeveer 9 antwoorden naar huis te laten gaan.
"Doen is verwarrend eenvoudig"
Maar eerst was het woord aan Jan van Setten. Jan is expert in gedragsverandering, klantgerichtheid en (persoonlijk) leiderschap. “Doen is verwarrend eenvoudig”, aldus Jan. Maar, hoe doe je dat? Jan pakte het publiek op geestige, energieke en inspirerende wijze in.
Hij gaf aan de hand van voorbeelden weer, hoe je ‘van hoe, naar doe’ gaat. Als je wilt dat mensen gaan meedenken over hetgeen waar je hen bij wilt betrekken, vraag hen dan ‘Wat zou voor jou een reden kunnen zijn om mee te denken over...’. Wat doet men vervolgens? Meedenken! Een fantastisch, praktisch voorbeeld dat weergeeft hoe verwarrend eenvoudig je anderen kunt betrekken en motiveren.
Van een standpunt, naar een komma
En, neem geen standpunt in, maar een ‘standkomma’. Houd de dialoog gaande. Inventariseer de behoefte door te vragen wat men nu mist of wat men juist niet mist. Van onbewust, naar bewust, naar begrip, naar geloof, naar uiteindelijk commitment.
Hoe dan? 1 vraag, 9 antwoorden!
En dan actie! Onder leiding van de tafelvoorzitters, introduceerden de gasten in groepjes hun Hoe-vraag. Een aantal voorbeelden:
- Hoe kan ik teams ondersteunen in het bouwen aan een goede relatie?
- Hoe kan ik de houding van zorgprofessionals ten opzichte van digitale communicatie positief beïnvloeden?
- Hoe haal je mensen 'van de werkvloer' uit de weerstand (tegen soms al die veranderingen waar ze geen gevoel bij hebben) en in de betrokken 'ja, dit vind ik belangrijk en wil ik in mee'-stand?
- Hoe krijg ik huisartsen meer betrokken bij mijn merk en product en hoe bereik ik hen het beste?
Wat volgde was een vragenvuur aan verdiepingsvragen, waarna iedereen elkaars vraag persoonlijk beantwoordde. We deelden tips, suggesties, ervaringen en contacten.
Wat is er zoal gezegd?
- ‘Om goed te communiceren binnen een zorginstelling, is het belangrijk dat je zelf ook eens de zorg ervaart’
- ‘Zorg dat je je zo min mogelijk laat leiden door urgentie’
- ‘Laat anderen over je vraagstuk nadenken tijdens bijvoorbeeld een hackathon’
- ‘Leg de verantwoordelijkheid bij de mensen zelf in plaats van bij de communicatieafdeling’
Bedankt!
Wij iWinkers kijken terug op een erg geslaagde middag vol humor, inspiratie en ontmoetingen. We willen iedereen die aanwezig was, bedanken voor zijn/haar komst en bijdrage. We hopen dat jullie weer verder kunnen met het elke dag (nog) beter maken van digitale communicatie in de zorg. En heb je daarbij hulp nodig? Dan weet je ons te vinden :)